Jak przyspieszyć metabolizm? Podkręć przemianę materii!

Jak przyspieszyć metabolizm? Podkręć przemianę materii!

Prawidłowa masa ciała to marzenie wielu osób. Okazuje się, że na odchudzanie i utrzymanie stałej wagi wpływ ma prawidłowy metabolizm. Jeśli proces odchudzania przebiega bez spektakularnych efektów, może to być znak, że organizm ma zbyt wolną przemianę materii i zamiast spalać kalorie, odkłada je w postaci tkanki tłuszczowej. Czym jest metabolizm oraz jak przyspieszyć przemianę materii? Dowiesz się z naszego artykułu. 

Czym jest metabolizm? 

Metabolizm, nazywany jest często przemianą materii, na który składają się zachodzące w organizmie człowieka przemiany biochemiczne i przemiany energii w komórkach. Oznacza to ilość przerobionego oraz strawionego pokarmu w danej jednostce czasowej. 

Im szybsze tempo trawienia pokarmu, tym szybsze tempo przemiany materii. Sam proces metabolizmu składa się z syntezy składników budulcowych oraz procesów rozkładu. Organizm człowieka 50% energii wytworzonej w wyniku rozkładu pokarmu zużywa na czynności życiowe, natomiast drugie 50% jest spalane przez aktywność fizyczną, jaka jest wykonywana w ciągu całego dnia. To nie tylko trening czy spacer, ale także chodzenie, przygotowywanie posiłków, odpoczynek czy ruszanie rękoma i przeżuwanie jedzenia. 

Okazuje się, że procesy metaboliczne zachodzące w organizmie wymagają energii, dlatego rodzaj przyjmowanych pokarmów, może wymagać większej ilości energii do rozbicia pokarmów, spalając większą ilość kalorii. Dlatego dieta jest jednym z kluczowych sposobów na podkręcenie przemiany materii.  

Przyspieszenie metabolizmu – co wpływa na tempo tego procesu? 

Tempo metabolizmu jest zależne od wielu różnych czynników, takich jak:

  • wiek, 
  • płeć,
  • zawartość masy mięśniowej,
  • zawartość tkanki tłuszczowej,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • ilość aktywności fizycznej w ciągu dnia. 

Okazuje się, że to, co przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu, znajduje się w posiłkach. Ze względu na konieczność trawienia i wchłaniania składników zawartych w pokarmie, ale także związane jest z aktywnością hormonów, których poziom podczas posiłku wzrasta.

Nie bez znaczenia jest jednak jakość pożywienia. Tłuszcze mogą przyśpieszać przemianę materii o 5-10 procent, węglowodany o 6 procent, natomiast białko aż 25 procent. W trosce o zdrowie najkorzystniejszym rozwiązaniem jest spożywanie posiłków mieszanych, które w równomierny sposób pozwolą na podwyższenie przemiany materii.

Jak podkręcić tempo metabolizmu? Zrezygnuj z używek i przetworzonej żywności

W walce o zgrabną sylwetkę, warto zrezygnować ze spożywania alkoholu, który wpływa na tempo metabolizmu. Alkohol działa jak trucizna, która musi być strawiona i wydalona z organizmu. Cały proces trwa wiele godzin i jest bardzo wykańczający dla organizmu, przez co spowalniana jest przemiana materii w ciele człowieka.

Jak podkręcić metabolizm? Rezygnując z używek, przetworzonej żywności i słodyczy, ale także dbając o odpowiednią ilość snu i ruchu w ciągu doby. Nadmiar cukru i chemii w diecie sprawia, że odbija się to nie tylko na tempie metabolizmu, ale także zdrowiu. Nieodpowiednia ilość ruchu i snu sprawia, że w organizmie szaleją hormony odpowiedzialne za przemiany metaboliczne, przez co proces odchudzania może być utrudniony. Warto spać minimum 8 godzin w ciągu doby, a także poświęcić, choć 30 minut na szybki spacer czy jogging. 

Jak szybko przyśpieszyć metabolizm?

Odpowiednie tempo metaboliczne jest kluczem do szybkiej utraty wagi i zgrabnej sylwetki. Istnieje wiele sposobów na naturalne przyśpieszenie metabolizmu.

Śniadanie to podstawa

W nocy, kiedy przez kilka godzin organizm nie trawi pokarmów, rano powinno się dostarczyć mu dużą dawkę energii, tak aby pobudzić go na cały dzień. Dlatego śniadanie powinno być złożone z węglowodanów np. owsianki z owocami, czy kanapki z pełnoziarnistym pieczywem. 

Odpowiednie nawodnienie

Nie bez powodu mówi się, o tym, jak ważne jest picie dużej ilości wody w ciągu dnia. Daje świetne efekty zdrowotne i pomaga w utrzymaniu zgrabnej sylwetki. Pomaga wypłukiwać toksyny, ale także zmusza organizm do zużycia energii. Szczególnie kiedy wypijana woda jest zimna. Organizm musi ją ogrzać, przez co zużywa dużo więcej energii. Nie należy zastępować wody słodkimi napojami gazowanymi, które są kaloryczne i zawierają dużą ilość substancji konserwujących. 

Regularność posiłków

Wiele osób uważa, że na diecie powinno się jeść rzadziej, a wręcz głodzić się. Jest to absolutnie złe postępowanie, które spowalnia metabolizm. Posiłki powinny być niewielkie i lekkie, tak aby zaspokoić uczucie głodu, a uniknąć efektu przejedzenia. Warto, aby odstęp między posiłkami był nie większy jak 4 godziny. Dzięki temu metabolizm będzie działał stale na tym samym poziomie. 

Białko w diecie

Białko, które wchodzi w skład posiłków, przyśpiesza tempo przemiany materii nawet o 25 procent. Dlatego w posiłkach, warto spożywać nabiał, mięso i rośliny strączkowe, które są dobrym źródłem białka. Nie tylko podkręca metabolizm, ale daje uczucie sytości na dłużej.

Ostre przyprawy 

Wśród wielu przypraw, można znaleźć te o działaniu termogennym. Podkręcają temperaturę ciała, dzięki temu organizm spala więcej kalorii. Do tych przypraw zalicza się: imbir, cynamon, chilli, pieprz, kurkumę, lubczyk, kminek, goździki czy jałowiec. Bardzo często ostre przyprawy uważane są za naturalne spalacze tłuszczu, dlatego z powodzeniem mogą być dodawane do wielu potraw. 

Jak przyspieszyć metabolizm u kobiet?

Przemiana materii u kobiet jest dużo wolniejsza niż u mężczyzn, co wynika z budowy żeńskiego ciała. Znajduje się w nim dużo więcej tkanki tłuszczowej, która hamuje tempo metabolizmu. Przyczynia się to do dużo większych problemów z odchudzaniem. Wraz z wiekiem, szczególnie w okresie menopauzy u kobiet następuje znaczące spowolnienie metabolizmu.

Oczywiście istnieje szereg sposobów na jego podkręcenie. Warto wprowadzić do swojej diety ostre przyprawy termogenne, dbać o regularność posiłków oraz prawidłowe nawodnienie, ale także pamiętać o codziennej aktywności fizycznej i odpowiedniej dawce snu. Konieczna jest rezygnacja z alkoholu i przetworzonej żywności. Świetnym sposobem może okazać się wypicie codziennie filiżanki zielonej herbaty lub zielonej kawy, które zawierają kofeine i sprzyjają odchudzaniu. 

Jak przyspieszyć metabolizm u mężczyzn?

Mężczyźni z natury zostali obdarzeni dużo szybszą przemianą materii, co również wynika z budowy męskiego ciała. Znajduje się w nim więcej masy mięśniowej, a dużo mniej tkanki tłuszczowej, która hamuje przemianę materii. U mężczyzn stopień spowolnienia metabolizmu wraz z wiekiem następuje powoli w przeciwieństwie do kobiet.

Aby przyśpieszyć tempo przemian metabolicznych, tak jak w przypadku kobiet warto dodawać do potraw ostre przyprawy, uprawiać sport, jeść śniadanie i regularne posiłki, nawadniać się oraz zrezygnować z alkoholu. Już jedno piwko wypite wieczorem może zaburzyć przyspieszenie metabolizmu. Niezdrowa żywność również powinna być zastąpiona posiłkami urozmaiconymi z dużą ilością białka. 

Jak przyspieszyć metabolizm przy niedoczynności tarczycy?

Niedoczynność tarczycy sprawia, że w zbyt małych ilościach produkowane są najważniejsze dla przemiany materii hormony trójjodotyronina, tyroksyna i kalcytonina. Wpływa to destrukcyjnie na metabolizm, przez co bardzo szybko przybiera kilogramów. Aby zgubić zbędne kilogramy i przyśpieszyć przemianę materii, należy zadbać o odpowiednią dawkę ruchu, najlepiej poprzez marsz, bieganie i pływanie.

Kluczowym elementem jest także dieta, która odpowiednio zbilansowana pomoże przyśpieszyć metabolizm oraz wyrównać niedobory witamin i minerałów. Warto spożywać duże ilości białka, węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, ale także zdrowe tłuszcze, warzywa i owoce. To wszystko z pewnością korzystnie wpłynie na przyspieszenie metabolizmu nawet z takim schodzeniem.

Jak przyspieszyć metabolizm w nocy?

W nocy kluczową rolę dla podkręcenia tempa przemian metabolicznych ma sen. Zbyt mała ilość snu powoduje spadek energii oraz wywołuje chęć na produkty słodkie i mączne, które zwalniają metabolizm. W czasie snu organizm spala około 500 kalorii, aby zwiększyć ich ilość, warto spożywać ostatni posiłek około 3 godziny przed snem, dzięki temu we krwi będzie odpowiednio niski poziom glukozy, której nadmiar przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej i spowolnienia metabolizmu.   

Powrót do góry